کیا بیکنگ سوڈا سے صفائی کرنا ماحول کے لیے بہتر ہے؟


بیکنگ سوڈا سے صفائی کا طریقہ ایک قدیم ہنر ہے جو نہ صرف بوڑھی گھریلو خواتین سے منسلک ہے بلکہ ٹک ٹاک ویڈیوز میں بھی دیکھا جاتا ہے۔ لیکن کیا یہ واقعی مؤثر ہے اور کیا یہ صفائی کا ایک سبز طریقہ ہے؟

مجھے صفائی کرنا پسند نہیں ہے، اور میں تجارتی صفائی کے مصنوعات خریدنے سے بھی گریز کرتی ہوں کیونکہ مجھے فکر ہوتی ہے کہ یہ میرے اور ماحول دونوں کے لیے نقصان دہ ہو سکتے ہیں۔ اس لیے آپ کبھی کبھی مجھے اپنی کچن کی پوری زمین کو صرف نلکے کے پانی میں گیلا کیا ہوا کچن رول کے ساتھ مپ کرتے ہوئے پا سکتے ہیں۔

جب میرے بی بی سی ایڈیٹر نے مجھے بیکنگ سوڈا جیسے ایک عام چیز کو آزمانے کو کہا، تو میں نے کچھ آن لائن مقبول ہیکس آزمانے کا فیصلہ کیا۔ کیا یہ میرے گھر کو صاف رکھنے میں مدد کر سکتے ہیں، جبکہ میرے ماحولیاتی خدشات کو بھی کم کرتے ہیں اور مجھے پیسے بھی بچاتے ہیں؟

بیکنگ سوڈا، جسے بیکر کا سوڈا، سوڈیم بائی کاربونیٹ یا NaHCO3 بھی کہا جاتا ہے، کی مدد سے گھر کو تازہ رکھنا ایک پرانا ہنر ہے۔ یہ خاص طور پر بوڑھی گھریلو خواتین اور ٹک ٹاک ویڈیوز کے ساتھ منسلک ہے۔ یہ خیال ہے کہ مخصوص صورتوں میں بیکنگ سوڈا دکان سے خریدے گئے صفائی کے مصنوعات کا متبادل بن سکتا ہے، جس سے نہ صرف ماحول بلکہ خود ہمیں بھی نقصان سے بچایا جا سکتا ہے۔

میں نے دو چھوٹے اسٹور برانڈ کے جار بیکنگ سوڈا کے خریدے اور پھر میں نے آسٹریلیا کی یونیورسٹی آف تسمانیہ کے کیمسٹری کے سینئر لیکچرر نیاتھن کیلا سے بات کی۔

انہوں نے بتایا کہ بیکنگ سوڈا کی صفائی کی خصوصیات اس کی کیمیائی خصوصیات سے نکلتی ہیں۔ بیکنگ سوڈا ایک بیس یا الکالی ہے، یعنی اس کا pH اونچا ہے۔ یہ دیگر مواد سے ہائیڈروجن کو آئن کی شکل میں ہٹانے کی صلاحیت رکھتا ہے۔

وہ مزید کہتے ہیں کہ اگرچہ بیکنگ سوڈا ہلکی سی رگڑ کے ساتھ مٹی کو ہٹانے کے لیے بھی مفید ہے، لیکن کچھ چیزوں کے لیے جیسے کہ کیتلی میں موجود لائم اسکیل کے لیے یہ مؤثر نہیں ہے۔ اس کے لیے لیموں یا سرکہ زیادہ بہتر ہوتے ہیں کیونکہ وہ تیزابی ہیں۔ اس لیے بیکنگ سوڈا اور سرکہ کو ملا کر ایک فزی مرکب بنانے کا مقبول آن لائن رجحان تقریباً بے فائدہ ہے، کیونکہ دونوں مادے ایک دوسرے کو منسوخ کر دیتے ہیں۔


بعد میں، میں اپنی پہلی صفائی کے تجربے کا آغاز کرتی ہوں۔ میں صوفے کے داغدار کپڑے پر پانی میں ملایا ہوا بیکنگ سوڈا لگاتی ہوں اور اسے 30 منٹ کے لیے چھوڑ دیتی ہوں۔ داغ تو چلا جاتا ہے، لیکن اس کی جگہ ایک سفید پاوڈر کا دائرہ آ جاتا ہے (جو کئی ہفتے تک برقرار رہتا ہے)۔ جب میں اس مادے کو صاف کرنے کی کوشش کرتی ہوں تو یہ پھسلتا محسوس ہوتا ہے، جو کیلا کے مطابق الکالی مادے کی موجودگی کی نشانی ہے، جسے کبھی کبھار بیکنگ سوڈا سے بنی کیک یا بسکٹ کھاتے وقت بھی محسوس کیا جا سکتا ہے۔ میں نے داغدار چائے کے کپوں پر بھی آزمایا، لیکن کامیابی محدود تھی۔ خوش قسمتی سے، میرے پاس ایک اور کیمیا دان موجود تھا۔

ڈیریو بریسانینی، جو یونیورسٹی آف انسوبرریا، اٹلی کے کیمیا دان اور سائنسی مواصلات کے ماہر ہیں، کہتے ہیں، "میں جو زیادہ تر استعمال بیکنگ سوڈا کے صفائی کے لیے دیکھتا ہوں وہ مؤثر نہیں ہیں۔" وہ اس بات پر حیران ہیں کہ لوگ بیکنگ سوڈا کو صفائی کے لیے کیوں استعمال کرتے ہیں۔ "آپ ان تمام مرکبوں کو دیکھتے ہیں جن میں لیموں کا رس، سرکہ، بیکنگ سوڈا اور نمک شامل ہیں۔ ان میں سے زیادہ تر ترکیبیں بالکل غلط ہیں۔"

وہ بتاتے ہیں کہ بیکنگ سوڈا کا ایک اہم فائدہ اس کا زیادہ پی ایچ ہے، جو بدبودار چیزوں کو کم کرنے میں مددگار ثابت ہوتا ہے، جیسے جوتوں میں ناگوار بدبو یا ٹماٹر کی سڑاند۔ لیکن اس کی تاثیر کمزور ہے۔

بعد میں، میں بیکنگ سوڈا کی ایک بڑی مقدار اپنے باتھروم کے سنک میں ڈالتی ہوں اور اسے ابلتے پانی سے دھو دیتی ہوں۔ یہ تھوڑا سا جھاگ اٹھاتا ہے، لیکن سنک کا حال وہی رہتا ہے۔ کم از کم میں نے اسے بند نہیں کیا۔

اس کے علاوہ، بیکنگ سوڈا ایک ڈٹرجنٹ نہیں ہے اور یہ گندگی کو نہیں گھیر سکتا۔ زیادہ تر گندگی چکنائی والی ہوتی ہے، اور اسے صاف کرنے کے لیے سرفیکٹینٹ کی ضرورت ہوتی ہے۔ "صابن ایک سرفیکٹینٹ ہے۔" بیکنگ سوڈا اس کا متبادل نہیں ہے۔

میں بیکنگ سوڈا کے بارے میں مزید جاننے کے لیے کوشش کرتی ہوں۔ میں نے پہلے دن بیکنگ سوڈا اور گرم پانی کو چکنائی والے اوون کی ٹرے میں ڈال دیا، جس کے نتیجے میں گند صاف ہو گیا۔ اس کی وضاحت کرتے ہوئے، بریسانینی کہتے ہیں کہ چکنائی اور بیکنگ سوڈا نے مل کر ایک مضبوط الکلی بنایا۔ یہ چکنائی والی پین کو صاف کرنے کا ایک طریقہ ہے۔

"انٹرنیٹ پر بیکنگ سوڈا کو بالوں میں استعمال کرنے کے رجحان کے بارے میں کیا خیال ہے؟" میں پوچھتی ہوں۔ وہ کہتے ہیں کہ ایسا نہ کریں۔ الکالی مادے بالوں کے چھوٹے پٹے یا کٹیکلز کو اٹھا دیتے ہیں، جس سے وہ کمزور ہو جاتے ہیں۔ اسی وجہ سے شیمپو ہلکے طور پر تیزابی ہوتے ہیں، جبکہ صابن نہیں۔

دونوں کیمیا دان یقین دلاتے ہیں کہ بیکنگ سوڈا سے صفائی کرنا خطرناک نہیں ہے، بشرطیکہ آپ پھلوں کو دھونے کے لیے اسے استعمال نہ کریں۔ لیکن وہ اس بات کی نشاندہی کرتے ہیں کہ سپر مارکیٹ کے صفائی کے مصنوعات میں کچھ فوائد ہیں جو میں نے پہلے نہیں سوچے تھے۔

صفائی کے پروڈکٹس کا صحیح استعمال ضروری ہے، اور انہیں احتیاط سے استعمال کرنا چاہیے۔ آپ کو ہر چیز کو بلیچ سے صاف کرنے کی ضرورت نہیں ہے۔ میرے فرش کی صفائی میرے تکیوں کی صفائی جتنی سخت نہیں ہونی چاہیے۔


ماہرین کی یقین دہانی کے مطابق، بیکنگ سوڈا بننے کے بعد ماحول کے لیے نقصان دہ نہیں ہے۔ کیا بیکنگ سوڈا سے صفائی کرنا ماحول کے لیے بہتر ہے؟ میں کیلا سے پوچھتی ہوں۔ "عمومی طور پر، میں کہوں گا کہ ہاں،" وہ جواب دیتا ہے، "لیکن یہ اس بات پر منحصر ہے کہ آپ کس چیز کا موازنہ کر رہے ہیں... وسائل کی فراہمی، پیداوار اور فروخت کے راستے بہت پیچیدہ ہیں۔"

سپر مارکیٹ سے ملنے والے عام کیمیائی صفائی کے مصنوعات کی پیداوار، نقل و حمل اور پیکیجنگ ماحول کے لیے مہنگی ہو سکتی ہے، اور اکثر یہ مائع شکل میں زیادہ جگہ لیتے ہیں، جس کے برعکس بیکنگ سوڈا عموماً کارڈبورڈ کے ڈبوں میں ذخیرہ کیا جاتا ہے۔

یہ صفائی کے مصنوعات انسانی صحت اور ماحول کے لیے بھی خطرناک ہو سکتے ہیں، مثلاً وہ متقابلہ آلی پٹھوں کے مرکبات (VOC) اور پولی فلورینیٹڈ آلی پٹھوں کے مرکبات (Pfas) کو خارج کرتے ہیں، جنہیں "ہمیشہ کے کیمیکلز" کہا جاتا ہے، جو زہریلے مرکبات ہوتے ہیں اور جو انسانوں اور جانوروں میں کئی سالوں تک رہ سکتے ہیں۔

جب میں بیکنگ سوڈا استعمال کرتی ہوں، تو ایک گرد کا بادل میرے چہرے پر آتا ہے اور قالین پر گر جاتا ہے۔ اس کے بعد، جوتے اب بھی بدبو دار ہیں۔ میں اپنے تجربے کو مکمل سمجھتی ہوں۔

تحقیقات کی روشنی میں، "حالیہ تحقیق سے پتہ چلتا ہے کہ ترقی یافتہ دنیا میں بچوں کی صحت کے لیے گھر کے ماحول سے سب سے بڑا خطرہ اب مزید پیتھوجینک مائیکروبیوں کی موجودگی نہیں ہے، بلکہ غریب مائیکروبیل کمیونٹیز اور روز مرہ استعمال ہونے والے کیمیکلز ہیں، جن میں صفائی کے لیے استعمال ہونے والے بھی شامل ہیں،" ریشل ویک فیلڈ-ران کی جانب سے مشترکہ طور پر ایڈیٹ کی گئی تحقیق کے مطابق۔ میں ان سے مزید معلومات لینے کے لیے کال کرتی ہوں۔

وہ مجھے بتاتی ہیں کہ ہم نے صفائی کی تعریف بہت تنگ کر لی ہے، جو اب جراثیم سے بچنے کے مترادف ہو گئی ہے۔ لیکن حقیقت میں، بہت سے مصنوعی کیمیکلز صحت کے لیے ایک بڑا خطرہ ہیں؛ مثلاً، اینٹی مائیکروبیل کیمیکلز ہارمونز کو متاثر کر سکتے ہیں۔ کچھ مائیکروبز، جیسے ہمارے پالتو جانوروں پر موجود، فائدے مند ہوتے ہیں اور بچوں کے مدافعتی نظام کو تربیت دینے میں اہم کردار ادا کرتے ہیں۔

وہ مزید کہتی ہیں کہ ایسے مصنوعات جو 99% جراثیم کو مار دیتے ہیں، بدترین جراثیم کو زندہ رہنے کی اجازت دیتے ہیں اور ہماری گھروں میں دوبارہ بس جاتے ہیں جیسے کھلی باغیچے میں پھولوں کی طرح۔ "میں سمجھتی ہوں کہ سرکہ جیسے چیزوں کا استعمال کرتے ہوئے، بیو ڈائیورسیٹی کو مارا نہیں جاتا کیونکہ آپ زندگی کے ہر چیز کو ختم کرنے کی کوشش نہیں کر رہے ہیں،" وہ وضاحت کرتی ہیں۔ البتہ، وہ یہ بھی کہتی ہیں کہ اگر کسی کو پیٹ کی خرابی ہو، تو شاید آپ کو کچھ زیادہ مؤثر چیز لانی پڑے۔

ویک فیلڈ-ران کے مطابق، ہماری تجربات ہمیں جدید صفائی کے مصنوعات پسند کرنے کی تربیت دیتے ہیں۔ "بہت چھوٹی عمر سے، ہم میں سے بہت سے لوگ پائن کی خوشبو یا لیموں کی خوشبو کو ہسپتال کی صفائی سے جوڑتے ہیں۔ [اور] یہ صرف خوشبو نہیں ہے، بلکہ یہ جھاگ جیسی چیزیں ہیں۔" کسی چیز کا بلبلا بننا یا نہ بننا بہت اہم ہے کہ بعض لوگ اسے مؤثر صفائی سمجھتے ہیں۔

جبکہ صفائی کچھ طریقوں سے ہماری زندگیوں اور صحت کے لیے ضروری ہے، بعض پہلوؤں کی ہماری نظر ثقافتی ہے، جیساکہ جو لٹر، جو گولڈسمتھ یونیورسٹی، لندن کے میڈیا ڈیپارٹمنٹ سے ہیں، نے ایما کیسی کے ساتھ مل کر آن لائن صفائی کے اثر و رسوخ کا مطالعہ کیا ہے۔ "صفائی کے ایک خاص معیار یا طریقے سے صفائی آپ کو لوگوں سے جوڑ سکتی ہے یا آپ کو خاص حیثیت دے سکتی ہے یا آپ کو قابل احترام بنا سکتی ہے۔"

کیسی کہتی ہیں کہ سوشل میڈیا صفائی کو آسان بنا دیتا ہے۔ "بیکنگ سوڈا کے ماحولیاتی لحاظ سے دوستانہ استعمال کے اکاؤنٹس کے ساتھ بھی، اکثر ایک خوشگوار بصری جمالیات ہوتی ہے، بہت زیادہ منتخب کردہ۔ [لیکن] کسی بھی مصنوعات کے ساتھ صفائی کرنا، خاص طور پر بیکنگ سوڈا، آسان نہیں ہے۔ یہ سیدھا نہیں ہے۔"

جدید تر اس سے پرانی